“Çalışma Teknikleri” Serisi ait içerikler

“Çalışma Teknikleri” Serisi

Piyanoda günlük ve/veya çalışılan eserdeki pasajlara uygun yapılması gereken çalışma teknikleri ile ilgili yazıları içermektedir. Seri halinde yazdığım bu yazılarda, her bir çalışma tekniğinin nasıl uygulanması gerektiğini, hangi pasajlar için kullanılabileceklerini, bu çalışmalarda nelere dikkat edilmesi gerektiğini ayrıntılı bir şekilde inceliyorum.

GİDİŞ-DÖNÜŞ ÇALIŞMASI

Gidiş-dönüş çalışması*, her türlü pasaja uygulanabilir ve diğer çalışma yöntemleri ile birleştirilebilir bir yöntemdir. Gidiş-dönüş çalışması adından da anlaşılabileceği gibi çalışılan pasajın sonuna kadar çalınıp başa doğru geri dönülmesidir. Ritmik açıdan dengeyi sağlamak ve duraksama olmadan döngüyü sağlayabilmek adına pasajın sonundaki notaya…
Devamını oku...

BİR MÜZİK ESERİNİ NASIL EZBERLİYORUM?

Bir eseri ezberleyebilmek için öncelikle onun mantığını veya yapısını anlamak gerekmektedir. Her bir eserin kendine özel bir anlatım biçimi, üslubu vardır. Bunu kavrayabilmek için çeşitli yöntemleri kullanarak o eseri oluşturan parçaları ayırt etmek gerekiyor. İlk iş, melodik ve armonik hattı birbirinden ayrı çözümlemek. Çünkü ifade araçları…
Devamını oku...

RİTMİK ÇALIŞMA

Ritmik çalışma yönteminde*, çalışılan pasajdaki “düz” ritme, noktalar eklenerek noktalı ritimle yazılmış gibi çalışılır. İlk versiyonda nokta, iki sesten ilkine eklenir, böylece ilk nota uzun, diğeri ise kısa çalınır. İkinci versiyon ise bunun tam tersidir; ilk nota kısa, ikincisi uzundur. Örnek 1. Ritmik çalışma, birinci versiyon. Bu…
Devamını oku...

AKORLU ÇALIŞMA

Akorlu çalışma yönteminde* akor, armonik yapıya ve el pozisyonuna uygun bir şekilde seçilmektedir. Böylece pasajdaki Alberti bası, arpejler, kırık akorlar ve atlamalar gibi çeşitli kısımların pozisyonu oturtulmakta ve sadece çalım kolaylığı değil ezber kolaylığı da sağlanmaktadır. - Bach…
Devamını oku...

GRUPLU ÇALIŞMA

Gruplu çalışma yönteminde*, ikiden fazla ses aynı anda çalınır. Bu yöntemde seslerin armonik uyumu göz önünde bulundurulmaz. Genellikle eserde kullanılan parmak numaralarına bakılarak gruplandırmalar yapılır. Bu çalışma yönteminin akorlu çalışma yönteminden farkı, armonik kısıtlamalarının olmamasıdır; yani disonans seslerin olması, seslerin yan…
Devamını oku...

GAM ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

Nasıl ki bir eseri sağlamlaştırmak için çalmak yeterli olmuyorsa, gamlar için de aynı şey geçerlidir. Sadece çalarak gamları geçmek, parmakların zamanla gamlardan yeteri kadar verim alamamasına neden olabilir. Bunu önlemek için eserlerde yaptığımız gibi gamlara da çalışma yöntemlerini uygulayabiliriz. Herhangi bir pasajı çalışırken kullandığımız…
Devamını oku...