Müzik Teorisi ait içerikler

Müzik Teorisi

Müzik teorisi ile ilgili çeşitli konularda yazdığım faydalı bilgileri içeren kategori…

ANARMONİK SESLER

Aynı sese ama farklı ada sahip notalar, aralıklar, akorlar, gamlar ve hatta anahtarlara anarmonik adı verilir. Çıkan ses aynıdır, ancak isimleri ve işlevleri farklıdır. Anarmonik sesler Bu konuya başlarken aralarında sadece yarım ton olan notalardan örnek vermem konunun anlaşılmasına yardımcı olacaktır diye düşünüyorum. :) Birbirlerine…
Devamını oku...

MAJÖR MÜ, MİNÖR MÜ?

Bir eserin majör veya minör tonda olduğu nasıl anlaşılır? :) Bu sorunun cevabı iki yöntemle bulunabilir; biri kulakla, yani dinleyip eserin karakterini, yapısını fark ederek, diğeri ise eserin armonik yapısını çözümleyerek. Armonik yapıdan bahsedildiğinde genellikle gözümüz korkuyor ancak burada gerekli olan armonik bilgiler çok temelde düzeyde…
Devamını oku...

TONALİTE-İŞARET İLİŞKİSİ

Tonlar, diyezli ve bemollü olmak üzere ikiye ayrılır. Do Majör ve la minör (işaretsiz tonaliteler) istisna olmak üzere diğer bütün tonlarda diyez veya bemol işareti vardır. Bir tonun diyezli ya da bemollü mü olduğu nasıl anlaşılır? Bir bemollü ton olan Fa Majör haricindeki diğer tüm bemollü majör tonların adında bemol vardır; Si bemol Majör, Mi…
Devamını oku...

STACCATO MU? UZATMA NOKTASI MI?

Müzik eğitimine yeni başlayan bireylerin karıştırdığı konulardan biri de staccato ile uzatma noktası arasındaki farktır. Öncelikle bu iki noktanın ne amaçla kullanıldığını, işlevini bilmek gerekir. En basit haliyle aktarmak gerekirse staccato noktası notanın süresinin kısaltılması, uzatma noktası ise notanın süresinin uzatılması için kullanılır.…
Devamını oku...

SUS DEĞERLERİ

Seçmeli Müzik 1. Düzey Piyano (S. Mü. 1. Dü. P.) 2. Ünite: TEMEL KAVRAMLAR 1. Konu: Piyano Çalmada Temel Kavramlar 5. Kazanım: Dört, iki ve bir vuruşluk sus işaretlerini kavrar. Notaların olduğu gibi susların da değerleri vardır. Müzik yazısında her bir nota değerine denk sus bulunmaktadır. Nota değerlerindeki mantıkla paralel şekilde…
Devamını oku...

MÜZİKTE ÖLÇÜ

Seçmeli Müzik 1. Düzey Piyano (S. Mü. 1. Dü. P.) 2. Ünite: TEMEL KAVRAMLAR 1. Konu: Piyano Çalmada Temel Kavramlar 3. Kazanım: Ölçü, ölçü çizgisi ve ölçü sayısını kavrar. Ölçü nedir? Bir ezginin eşit zaman birimlerine bölünmesi. Ezgilerin zaman denilen temposunu ölçü belirler. Birimler dizekte (portede) yukarıdan aşağıya çekilen…
Devamını oku...

NOTA DEĞERLERİ

Seçmeli Müzik 1. Düzey Piyano (S. Mü. 1. Dü. P.) 2. Ünite: TEMEL KAVRAMLAR 1. Konu: Piyano Çalmada Temel Kavramlar 2. Kazanım: Dört, iki ve bir vuruşluk nota değerlerini kavrar. Nota değerleri ile ilgili öncelikle belirtmek istediğim şey, ölçü birimine, yani ölçünün bölümlenmesine göre nota değerinin vuruşu değiştiğinden dolayı, dört…
Devamını oku...

PİYANODA ÇİFT DİZEK

Seçmeli Müzik 1. Düzey Piyano (S. Mü. 1. Dü. P.) 2. Ünite: TEMEL KAVRAMLAR 1. Konu: Piyano Çalmada Temel Kavramlar 1. Kazanım: Çift dizeğin yapısını kavrar. Dizek nedir? Notaların yazıldığı beş çizgili müzik satırına "dizek" denir. Bu dizeklere yazılan notalar sayesinde bir eseri okuyabilir, öğrenebilir ve çalabiliriz. Dizeklerin…
Devamını oku...

ANTİK YUNAN MODLARI

İyonyen Do sesinden başlayıp do sesine kadar bütün seslerin sıralanmasıyla oluşur. Do sesinden kurduğumuzda hiç işaret almaz. Başka bir sesten başladığında kurulma yapısına uygun olacak şekilde işaret alır. Verilen sesten iyonyen mod kurarken, verilen sesin majör hali düşünülüp işaretler ona göre eklenebilir. T T Y T T T Y B2 B2 K2 B2 B2 B2…
Devamını oku...

DİYEZ VE BEMOL SIRASI

Diyez ve bemol, notaların yüksekliğini veya alçaklığını belirlemede ve bir müzik eserinin tonalitesini şekillendirmede önemli bir rol oynar. Diyez işareti, notayı yarım ton tizleştirirken; bemol işareti, yarım ton pesleştirir. Yanına (notanın soluna) yazıldığı notayı, içinde bulunduğu ölçü boyunca etkilerler. Bemol: Bir notanın doğal sesinden…
Devamını oku...