GİDİŞ-DÖNÜŞ ÇALIŞMASI

Çalışma Yöntemleri Serisi #4

Gidiş-dönüş çalışması*, her türlü pasaja uygulanabilir ve diğer çalışma yöntemleri ile birleştirilebilir bir yöntemdir. Gidiş-dönüş çalışması adından da anlaşılabileceği gibi çalışılan pasajın sonuna kadar çalınıp başa doğru geri dönülmesidir. Ritmik açıdan dengeyi sağlamak ve duraksama olmadan döngüyü sağlayabilmek adına pasajın sonundaki notaya ek olarak +1 nota eklenir. Çalışılan kısım dörderli ise 4+ 1, üçerli ise 3+1 şeklinde gidiş-dönüş çalışmasının alanı belirlenmelidir.

Örneğin, Do Majör gamında üçüncü parmaktan sonra birinci parmağın gelişi çalışılacaksa DO-RE-Mİ-FA + SOL olacak şekilde çalışılacak grup seçilmeli ve gidiş için DO-RE-Mİ-FA, dönüş için ise SOL-FA-Mİ-RE çalınmalıdır. Bu şekilde arada bekleme veya tekrar olmadan gidiş-dönüş çalışma akış halinde gerektiği kadar tekrar edilebilir olacaktır.

⚠️ Çalışma yöntemlerini uygularken gruplamalar, parmak numaraları, seçilen notalar ve el pozisyonu anlaşılmalıdır. Akılda tutulması veya dikkatin verilmesi gereken şey ise o pasajdaki sorunu çözmektir. O yüzden çalışmalar kesinlikle bu bilinçte yapılmalıdır. Yöntem baştan anlaşılmalı ve kafada oturtulmalıdır, asıl olan ise sorunu çözmektir.

Aşağıda gidiş-dönüş çalışmasını uyguladığım çeşitli örnekleri  görebilirsiniz.

– J. S. Bach

– Do Majör gam**


* Bu çalışma, Metin ÜLKÜ’nün çalışma yöntemlerindendir.

** Bu örnekte, grupları 2+1 olacak şekilde seçmiştim. Yukarı gidişi nota tekrarı olmadan sağlayabilmek adına son grup 3 nota olacak şekilde eksik bırakılıyor. DO-RE, Mİ-RE, DO-RE, Mİ-RE, DO-RE-Mİ; RE-Mİ, FA-Mİ, RE-Mİ, FA-Mİ, RE-Mİ-FA… şeklinde ilerliyor.

Bu yazı ne kadar faydalı oldu?

Puanlamak için bir yıldıza tıklayın!

Ortalama puan 5 / 5. Oy sayısı: 5

Henüz oy yok! Bu yazıyı ilk siz değerlendirin.

Cevap Gönder

E-posta adresiniz yorumunuzda yayınlanmayacaktır.

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.