Gidiş-dönüş çalışması*, her türlü pasaja uygulanabilir ve diğer çalışma yöntemleri ile birleştirilebilir bir yöntemdir. Gidiş-dönüş çalışması adından da anlaşılabileceği gibi çalışılan pasajın sonuna kadar çalınıp başa doğru geri dönülmesidir. Ritmik açıdan dengeyi sağlamak ve duraksama olmadan döngüyü sağlayabilmek adına pasajın sonundaki notaya ek olarak +1 nota eklenir. Çalışılan kısım dörderli ise 4+ 1, üçerli ise 3+1 şeklinde gidiş-dönüş çalışmasının alanı belirlenmelidir.
Örneğin, Do Majör gamında üçüncü parmaktan sonra birinci parmağın gelişi çalışılacaksa DO-RE-Mİ-FA + SOL olacak şekilde çalışılacak grup seçilmeli ve gidiş için DO-RE-Mİ-FA, dönüş için ise SOL-FA-Mİ-RE çalınmalıdır. Bu şekilde arada bekleme veya tekrar olmadan gidiş-dönüş çalışma akış halinde gerektiği kadar tekrar edilebilir olacaktır.
⚠️ Çalışma yöntemlerini uygularken gruplamalar, parmak numaraları, seçilen notalar ve el pozisyonu anlaşılmalıdır. Akılda tutulması veya dikkatin verilmesi gereken şey ise o pasajdaki sorunu çözmektir. O yüzden çalışmalar kesinlikle bu bilinçte yapılmalıdır. Yöntem baştan anlaşılmalı ve kafada oturtulmalıdır, asıl olan ise sorunu çözmektir.
Aşağıda gidiş-dönüş çalışmasını uyguladığım çeşitli örnekleri görebilirsiniz.
– J. S. Bach
– Do Majör gam**
* Bu çalışma, Metin ÜLKÜ’nün çalışma yöntemlerindendir.
** Bu örnekte, grupları 2+1 olacak şekilde seçmiştim. Yukarı gidişi nota tekrarı olmadan sağlayabilmek adına son grup 3 nota olacak şekilde eksik bırakılıyor. DO-RE, Mİ-RE, DO-RE, Mİ-RE, DO-RE-Mİ; RE-Mİ, FA-Mİ, RE-Mİ, FA-Mİ, RE-Mİ-FA… şeklinde ilerliyor.