DO MİNÖR GAM NASIL ÇALINIR?

Minör gam nedir?

Belli kurallara göre sıralanan seslerin art arda gelmesi ile oluşan dizilere “gam” adı verilir. Gamlar ikiye ayrılır: Majör ve minör gamlar. Minör gamlar şu aralıklardan/tonlardan oluşmaktadır:

Aralıklar / B2 K2 B2 B2 K2 B2 B2. (K2: Küçük ikili, B2: Büyük ikili)

Tonlar / T Y T T Y T T. (T: Tam, Y: Yarım)

Minör gamların üç hali vardır: Natural, armonik ve melodik.

Natural minörde gamın sadece kendi işaretleri yer alır.

Armonik minörde yedinci derece/ses yarım ton tizleşir. (#VII)

Melodik minörde yukarı çıkarken altıncı ve yedinci derece/ses yarım ton tizleşir; aşağı inerken ise gamın doğal hali çalınır  (↑ #VI ve #VII; ↓ ♮VI ve ♮VII)

(Burada dikkat edilmesi gereken nokta, tizleşen sesin doğrudan diyez almayacağıdır. Sadece yarım ton tizleşerek işaretinin değişeceği akılda tutulmalıdır. Örneğin, si bemol>si bekar, sol>sol diyez, fa diyez>fa çift diyez olacaktır.)

Do minör gam hangi seslerden oluşur? Hangi işaretler vardır? Nasıl çalınır?

Do sesinden başlayıp sonraki do sesine kadar olan notaların yukarıda belirtilen kurallara göre sıralanmasıyla oluşan bu dizide; si bemol, mi bemol ve la bemol işaretleri vardır.

Piyanoda gamları çalışırken minörlerin armonik ve melodik hallerini çalıyoruz.

Do minör armonik gam

Do minör armonik gamı, do-re-mi♭-fa-sol-la♭-si♮-do notalarından oluşur.

Kullanılan parmak numaraları, Do Majör parmak numaraları ile aynıdır:

Sağ el > 1 2 3 1 2 3 4 5

Sol el > 5 4 3 2 1 3 2 1

(Sağ elin inişi ile sol elin çıkışındaki parmak numaralarının simetrik olduğu akılda tutulmalıdır.)

Do minör melodik gam

Do minör melodik gamı, çıkışta do-re-mi♭-fa-sol-la♮-si♮-do ve inişte do-si♭-la♭-sol-fa-mi♭-re-do seslerinden oluşur.

Kullanılan parmak numaraları, Do Majör parmak numaraları ile aynıdır:

Sağ el > 1 2 3 1 2 3 4 5

Sol el > 5 4 3 2 1 3 2 1

(Sağ elin inişi ile sol elin çıkışındaki parmak numaralarının simetrik olduğu akılda tutulmalıdır.)

Gam çalışırken dikkat edilmesi gereken konular

  • El pozisyonu: El pozisyonu merkezi olmalı; el, tuşların ne ucunda ne de dibinde tutulmalıdır. Her parmak, elin doğal pozisyonu göz önünde bulundurularak, tuş üzerinde basması gerektiği yere yerleştirilmelidir. Daha fazla bilgi için bknz. https://www.bilgesukaraca.com.tr/piyanoda-el-pozisyonu/
  • Parmak numaraları: Gamın parmak numaralarına kesinlikle uyulmalıdır. Numaraları oturtmak için iki el ayrı çalışılabilir.
  • Başparmak geçişleri: Sonrasında gelen parmak tuşa bastığında, başparmak üçüncü parmağın altından geçmek için hareketine başlamalıdır. Alttan (3-1 ve 4-1 geçişleri) veya üstten (1-3 ve 1-4 geçişleri) parmak geçişlerinde hareketi gerçekleştiren parmağın klavyede kendi yerine konması önemlidir. Daha fazla bilgi için bknz. https://www.bilgesukaraca.com.tr/piyanoda-basparmagi-kuvvetlendirmek-icin-etkili-calisma-yontemleri/

Çalışma yöntemi önerileri için bknz. https://www.bilgesukaraca.com.tr/gam-calisma-yontemleri/

Cevap Gönder

E-posta adresiniz yorumunuzda yayınlanmayacaktır.

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.