DO DİYEZ MİNÖR GAM VE ARPEJ
Bu yazımda do diyez minör gam ve arpej ile ilgili bilgileri sizlerle paylaştım. Yazının sonunda do diyez minörde hangi işaretler olduğunu, gamın ve arpejin hangi notalardan oluştuğunu ve nasıl çalındığını görmüş olacaksınız. Keyifli okumalar dilerim 🙂
Minör gam nedir?
Belli kurallara göre sıralanan seslerin art arda gelmesi ile oluşan dizilere “gam” adı verilir. Gamlar ikiye ayrılır: Majör ve minör gamlar. Minör gamlar şu aralıklardan/tonlardan oluşmaktadır:
Aralıklar / B2 K2 B2 B2 K2 B2 B2. (K2: Küçük ikili, B2: Büyük ikili)
Tonlar / T Y T T Y T T. (T: Tam, Y: Yarım)
Minör gamların üç hali vardır: Natural, armonik ve melodik.
Natural minörde gamın sadece kendi işaretleri yer alır.
Armonik minörde yedinci derece/ses yarım ton tizleşir. (#VII)
Melodik minörde yukarı çıkarken altıncı ve yedinci derece/ses yarım ton tizleşir; aşağı inerken ise gamın doğal hali çalınır (↑ #VI ve #VII; ↓ ♮VI ve ♮VII)
(Burada dikkat edilmesi gereken nokta, tizleşen sesin doğrudan diyez almayacağıdır. Sadece yarım ton tizleşerek işaretinin değişeceği akılda tutulmalıdır. Örneğin, si bemol>si bekar, sol>sol diyez, fa diyez>fa çift diyez olacaktır.)
Do diyez minör gamda hangi işaretler vardır?
Do diyez sesinden başlayıp sonraki do diyez sesine kadar olan notaların yukarıda belirtilen kurallara göre sıralanmasıyla oluşan bu dizide; fa diyez, do diyez, sol diyez ve re diyez işaretleri vardır.
Piyanoda gamları çalışırken minörlerin armonik ve melodik hallerini çalıyoruz.
Do diyez minör armonik gam
Do diyez minör armonik gamı, do#-re#-mi-fa#-sol#-la-si#-do# notalarından oluşur.
Kullanılan parmak numaraları, aşağıdaki gibidir:
SAĞ EL
2 3 1 2 3 1 2 3
LINK
SOL EL
3 2 1 4 3 2 1 2
LINK
İki elin kullandığı parmak numaraları farklı olduğundan ayrı çalışılmalı ve iyice oturtulduktan sonra birleştirilmelidir.
Do diyez minör melodik gam
Do diyez minör melodik gamı, çıkışta do#-re#-mi-fa#-sol#-la#-si#-do# ve inişte do#-si♮-la♮-sol#-fa#-mi-re#-do# seslerinden oluşur.
Kullanılan parmak numaraları, aşağıdaki gibidir:
SAĞ EL
2 3 1 2 3 4 1 2
LINK
Sağ elin armonik ve melodik haldeki parmak numaraları farklılık göstermektedir. Dikkat edilmelidir.
SOL EL
3 2 1 4 3 2 1 2
LINK
Sol elin parmak numaraları iki halde de aynıdır.
İki elin kullandığı parmak numaraları farklı olduğundan ayrı çalışılmalı ve iyice oturtulduktan sonra birleştirilmelidir.
Arpej nedir?
Bir akorun seslerinin sırayla çalınmasıyla oluşan kırık akora arpej denir. 5/3 akorundan oluşan arpejlerin notalarının dizilimine göre üç çeşidi vardır: Kök arpej (5/3), birinci çevrim (6) ve ikinci çevrim (6/4).
Akorun sesleri arasındaki bağ, akorun kurulumunu ve hangi cins olduğunu belirler:
- 5/3 akor: Üç farklı notadan oluşur. Aralarında üçlü aralık vardır. [Örn. do-mi (üçlü aralık) ve mi-sol (üçlü aralık) birleşimi bize do-mi-sol akorunu verir.] İki adet üçlü aralıktan oluşan akorlar, akorun kök halini verir.
- 6 akor: Kök akorun birinci çevrimidir. Alt sesin yukarı alınması şeklinde akılda tutulabilir. Sırasıyla üçlü ve dörtlü aralıktan oluşur. [Örn. mi-sol (üçlü aralık) ve sol-do (dörtlü aralık) birleşimi mi-sol-do şeklinde altı akorunu vermektedir.]
- 6/4 akor: Kök akorun ikinci çevrimidir. Sırasıyla dörtlü ve üçlü aralıktan oluşur. [Örn. sol-do (dörtlü aralık) ve do-mi (üçlü aralık) birleşimi sol-do-mi altı dört akorunu verir.]
Gam ve arpej çalışırken dikkat edilmesi gereken konular
- El pozisyonu: El pozisyonu merkezi olmalı; el, tuşların ne ucunda ne de dibinde tutulmalıdır. Her parmak, elin doğal pozisyonu göz önünde bulundurularak, tuş üzerinde basması gerektiği yere yerleştirilmelidir.
- Parmak numaraları: Gamın parmak numaralarına kesinlikle uyulmalıdır. Numaraları oturtmak için iki el ayrı çalışılabilir.
- Başparmak geçişleri: Sonrasında gelen parmak tuşa bastığında, başparmak üçüncü parmağın altından geçmek için hareketine başlamalıdır. Alttan (3-1 ve 4-1 geçişleri) veya üstten (1-3 ve 1-4 geçişleri) parmak geçişlerinde hareketi gerçekleştiren parmağın klavyede kendi yerine konması önemlidir.
Piyanoda Başparmağı Kuvvetlendirmek için Etkili Çalışma Yöntemleri