DO MAJÖR GAM NASIL ÇALINIR?

Majör gam nedir?

Belli kurallara göre sıralanan seslerin art arda gelmesi ile oluşan dizilere “gam” adı verilir. Gamlar ikiye ayrılır: Majör ve minör gamlar. Majör gamlar şu aralıklardan/tonlardan oluşmaktadır:

Aralıklar / B2 B2 K2 B2 B2 B2 K2. (K2: Küçük ikili, B2: Büyük ikili)

Tonlar / T T Y T T T Y. (T: Tam, Y: Yarım)

Do Majör gam hangi seslerden oluşur ve nasıl çalınır?

Do sesinden başlayıp sonraki do sesine kadar olan notaların sıralanmasıyla oluşan dizidir.

Do-re-mi-fa-sol-la-si-do şeklinde işaretsiz notalardan oluşur ve sadece beyaz tuşlardan çalınır.

Do Majör gamını çalarken kullanılan parmaklar şu şekildedir:

Yukarıdaki örnekte görüldüğü gibi iki elde de üçüncü parmaklar aynı anda ve aynı notalara gelmektedir.

SAĞ EL

1 2 3 1 2 3 4 5 (1 oktav)

1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 5 (2 oktav)

SOL EL

5 4 3 2 1 3 2 1 (1 oktav)

5 4 3 2 1 3 2 1 4 3 2 1 3 2 1 (2 oktav)

* * *

(Sağ elin inişi ile sol elin çıkışındaki parmak numaralarının simetrik olduğu akılda tutulmalıdır.)

Arpej nedir?

Bir akorun seslerinin sırayla çalınmasıyla oluşan kırık akora arpej denir. 5/3 akorundan oluşan arpejlerin notalarının dizilimine göre üç çeşidi vardır: Kök arpej (5/3), birinci çevrim (6) ve ikinci çevrim (6/4).

Akorun sesleri arasındaki bağ, akorun kurulumunu ve hangi cins olduğunu belirler:

  • 5/3 akor: Üç farklı notadan oluşur. Aralarında üçlü aralık vardır. [Örn. do-mi (üçlü aralık) ve mi-sol (üçlü aralık) birleşimi bize do-mi-sol akorunu verir.] İki adet üçlü aralıktan oluşan akorlar, akorun kök halini verir.
  • 6 akor: Kök akorun birinci çevrimidir. Alt sesin yukarı alınması şeklinde akılda tutulabilir. Sırasıyla üçlü ve dörtlü aralıktan oluşur. [Örn. mi-sol (üçlü aralık) ve sol-do (dörtlü aralık) birleşimi mi-sol-do şeklinde altı akorunu vermektedir.]
  • 6/4 akor: Kök akorun ikinci çevrimidir. Sırasıyla dörtlü ve üçlü aralıktan oluşur. [Örn. sol-do (dörtlü aralık) ve do-mi (üçlü aralık) birleşimi sol-do-mi altı dört akorunu verir.]

Do Majör Arpej

Kök arpej

Tonik derece üzerine 5/3 akor kurulması sonucunda do-mi-sol-do seslerinden oluşur.

Sağ ve sol el parmak numaraları aşağıdaki gibidir:

SAĞ EL

1 2 3 5 (1 oktav)

1 2 3 1 2 3 5 (2 oktav)

SOL EL

5 4 2 1 (1 oktav)

5 4 2 1 4 2 1 (2 oktav)

* * *


Gam ve arpej çalışırken dikkat edilmesi gereken konular

  • El pozisyonu: El pozisyonu merkezi olmalı; el, tuşların ne ucunda ne de dibinde tutulmalıdır. Her parmak, elin doğal pozisyonu göz önünde bulundurularak, tuş üzerinde basması gerektiği yere yerleştirilmelidir. Daha fazla bilgi için bknz. https://www.bilgesukaraca.com.tr/piyanoda-el-pozisyonu/
  • Parmak numaraları: Gamın parmak numaralarına kesinlikle uyulmalıdır. Numaraları oturtmak için iki el ayrı çalışılabilir.
  • Başparmak geçişleri: Sonrasında gelen parmak tuşa bastığında, başparmak üçüncü parmağın altından geçmek için hareketine başlamalıdır. Alttan (3-1 ve 4-1 geçişleri) veya üstten (1-3 ve 1-4 geçişleri) parmak geçişlerinde hareketi gerçekleştiren parmağın klavyede kendi yerine konması önemlidir. Daha fazla bilgi için bknz. https://www.bilgesukaraca.com.tr/piyanoda-basparmagi-kuvvetlendirmek-icin-etkili-calisma-yontemleri/

Çalışma yöntemi önerileri için bknz. 

GAM ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

Do majör gamın ilgili minörü için bknz.

LA MİNÖR GAM NASIL ÇALINIR?

Bu yazı ne kadar faydalı oldu?

Puanlamak için bir yıldıza tıklayın!

Ortalama puan 5 / 5. Oy sayısı: 4

Henüz oy yok! Bu yazıyı ilk siz değerlendirin.

Cevap Gönder

E-posta adresiniz yorumunuzda yayınlanmayacaktır.

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.