VITTORIO MONTI – Csárdás

Vittorio Monti’nin “Csárdás” adlı eseri, keman ve piyano için bestelenmiş, hızlı tempolu ve etkileyici bir eserdir. Bu eser, özgün tarzı ve duygu yüklü yapısıyla tanınmaktadır.

“Csárdás”ın hikayesi tam olarak belgelenmiş olmasa da, eserin ismi Macaristan’ın çardaş dansına dayanmaktadır. Çardaş, Macar geleneksel danslarından biridir ve genellikle hızlı tempolu, coşkulu ve virtüöz bir dans olarak icra edilir.

Monti’nin eseri, çardaş dansının coşkusunu ve enerjisini müzikal olarak yansıtır. Kemanın virtüöz yeteneklerini sergilemeye yönelik olan bu eser, yavaş duygusal kısımları, kontrast oluşturan hızlı tempolu pasajları, vurguları ve karakteristik melodileriyle dikkat çeker. “Csárdás”, güçlü bir performans sergilemek için uygundur ve müzisyenlere teknik ustalıklarını sergileme fırsatı sunar.

Monti’nin bu eseri, müzikseverlerin ve keman ustalarının gözdesi haline gelmiş, repertuvarın önemli bir parçası olmuş ve günümüzde de sıkça seslendirilen bir klasik haline gelmiştir. “Csárdás”, duygu dolu melodileri ve dinamik yapısıyla dinleyicilere etkileyici bir deneyim sunar ve klasik müzik repertuvarının unutulmaz eserlerinden biri olarak kabul edilir.

Vittorio Monti kimdir?

Vittorio Monti (1868-1922), İtalyan besteci, kemancı ve müzik eğitimcisi olarak tanınan bir müzik dehasıdır.

Monti, Napoli, İtalya’da doğdu ve müzik eğitimine genç yaşlarda başladı. Keman çalmayı öğrendi ve bestecilik yeteneklerini geliştirdi. Eserleri arasında çoğunlukla keman ve piyano için yapılmış eserler bulunur. En ünlü eseri olan “Csárdás” (Çardaş) dünyanın dört bir yanındaki müzisyenler tarafından sıkça çalınır. Bu eser, hızlı tempolu ve heyecan verici bir Macar dansıdır.

Monti, eserleriyle özellikle virtüöziteyi vurgulayan eserler vermiş ve klasik müzikte kendine özgü bir tarz geliştirmiştir. “Csárdás” gibi eserleri, virtüöz keman yeteneklerini sergileyen parçalar olup, hala günümüzde popülerliklerini korumaktadır.

Monti, aynı zamanda o dönemde Napoli Konservatuvarı’nda keman profesörü olarak da görev yapmış ve birçok öğrenci yetiştirmiştir. Müzik dünyasına katkıları ve özellikle “Csárdás” gibi eserleriyle Monti, klasik müzikte unutulmaz bir isim olarak hatırlanır.

Csárdás

İtalyan besteci Vittorio Monti’nin Czardas eserinin klarnet ve piyano için uyarlaması, klarnette Kristina Rakova, piyanoda Bilge Su Karaca tarafından Kasım 2021’de kaydedilmiştir.

Kristina Raykova kimdir?

1993 yılında Plovdiv-Bulgaristan’da dünyaya geldi. İlk müzik eğitimini Prof. Ali Akperov’dan aldı. 2006 yılında ilk kez klarnet ile tanışmasının ardından aynı yıl Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nın sınavlarını kazandı. Burada Öğr. Gör. Oktay Bağırov ve Öğr. Gör. Vahdet Çalışkan ile çalışma imkanı buldu. Lisans eğitimini İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda sürdürdü. Burada Gürhan Eteke ile çalışma imkanı buldu.

2014-2020 yılları arasında İstanbul Klarnet Korosu’nda görev aldı. 2016 yılında İstanbul Woodwind Festivali’nin organizasyonunda yer aldı. 2016-2020 Yılları arasında Ametist Klarnet Beşlisi’nde görev aldı.

2016 lisans mezuniyetinin ardından yüksek lisans eğitimini Bulgar Ulusal Müzik Akademisi Panço Vladigerov’da sürdürdü. Burada Prof. Petko Radev’in son öğrencileri arasında yer alma imkanı buldu. 2016-2021 yılları arasında Kocaeli Güzel Sanatlar Fakültesi’nde öğretim elemanı olarak çalıştı. 2022 yılından bu yana Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğretim elemanı olarak çalışmalarına devam etmekte.

Bilge Su Karaca kimdir?

2001 yılında Atatürk Uygulama İlköğretim Okulu’nda eğitimine başladı. Aynı zamanda Borusan Müzik Atölyesi’ne devam etti. 2002 yılında Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nın ilköğretim kısmında eğitimine devam etti. Özgür GÜVEN, Akın ARABOĞLU, Devlet Devrim ÖZTAŞ, Gülnare TARKUM ve Murat HÜSEYİNOV ile piyano çalıştı. 2009 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nın lise kısmında eğitimine devam etti. Metin ÜLKÜ ile piyano; Nilay KARADUMAN ile oda müziği çalıştı.

21 Haziran 2010 tarihinde 38. İstanbul Müzik Festivali kapsamında Aya İrini Müzesi’nde düzenlenen, sanat yönetmenliğini Spyros SAKKAS’ın yaptığı, Gürer AYKAL yönetimindeki Iannis Xenakis’in “Oresteia” adlı eserinin sahnelenmesinde yer aldı. Eserin 18 Temmuz 2011 tarihindeki Fransa’nın Montpellier şehrinde, Le Corum salonunda sahnelenmesinde de yer aldı.

2011-2012 yılları arasında TRT İstanbul Gençlik Korosu’nda, Gökçen KORAY yönetiminde, mezzo soprano olarak çalışmalarını sürdürdü.

2012 yılında Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nın Piyano bölümüne girdi. Gökçe GÜVEN ile piyano; Hande GÜNALAN, Zerrin TAN, Musa Eren İŞKODRALI ve Elis ARABOĞLU ile oda müziği çalıştı.

2017 yılında Serdar İyiiz’in yazdığı şiir üzerine Edirne Fotoğraf Sanatı Derneği Marşı’nı bestelemiştir.

2018 yılında İtalya’daki Conservatorio di Musica “Arrigo Boito” di Parma’da düzenlenen 3rd Mediterranean Violoncello Class Meeting ve 2019 yılında Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda düzenlenen 4th Mediterranean Violoncello Class Meeting kapsamında düzenlenen etkinliklerde korrepetitörler arasında yer aldı.

Ağustos 2016 tarihinde başladığı Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nün Müzik bölümünün sanatta yeterlik programı kapsamında, Gülnare TARKUM danışmanlığında, “Fryderyk Franciszek Chopin’in Polonezlerinin Bestecinin Müzikal Anlayışı Açısından İncelenmesi” adlı tezi ile bütünleşik sanatta yeterlik çalışmasını tamamlayarak 14 Eylül 2021 tarihinde mezun olmuştur.

Eylül 2016 tarihinde Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda öğretim elemanı olarak çalışmaya başlamıştır; 7 Nisan 2022 tarihinden itibaren öğretim görevlisi olarak devam etmektedir.

TÜDK Prof. Süleyman Sırrı Güner Konser Salonu’nda (2004-2024), TÜDK Sanat, Gösteri ve Eğitim Merkezi’nde (2008-2024), Marmara Eğitim Kurumları Hasan Ali Yücel Konser Salonu’nda (2006), Boğaziçi Üniversitesi Garanti Kültür Merkezi’nde (2008), Borusan Müzik Evi’nde (2010), MSGSÜ Sedad Hakkı Eldem Oditoryumu’nda (2011-2012), Caddebostan Kültür Merkezi Büyük Salon’da MSGSÜ İstanbul Devlet Konservatuvarı Genç Orkestra ile (2012), TBMM Milli Saraylar Salonu’nda (2012), TÜ Balkan Kongre Merkezi’nde (2017), ETSO Konferans Salonu’nda (2017-2018), Lüleburgaz Belediyesi Aşkiye Neşet Çal Sahnesi’nde (2018), Edirne Kent Müzesi’nde (2018), Osman İnci Müzesi’nde (2018), Edirne Büyük Sinagog’da (2018), İzmir Resim Heykel Müzesi ve Galerisi’nde (2018) ve Conservatorio di Musica “Arrigo Boito” di Parma’da (2018) çeşitli konserler verdi.

Cevap Gönder

E-posta adresiniz yorumunuzda yayınlanmayacaktır.

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.